BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

HAK MILIK BERSAMA

SALAM ALAIK

Friday, December 3, 2010

Ujian kematian - Menuntut kesabaran yang tinggi

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud Maha Suci Allah Yang berada di tangan-Nya segala kerajaan dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu, Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun. (Al-Mulk : 1-2)

Kematian dan kehidupan sebagaimana yang dinyatakan di dalam firman Allah ini ternyata merupakan ujian yang bertujuan mengenali mereka yang terbaik amal perbuatannya. Mereka yang terbaik sudah tentulah mereka yang redha terhadap pelbagai ujian dan begitulah sebaliknya.

Menerima kehidupan sebagai satu ujian lebih mudah berbanding menerima ujian kematian. Seringkali apabila ditimpa sesuatu musibah atau mengalami sesuatu kegagalan, seseorang akan memujuk hatinya dengan berkata ``Ini ujian Tuhan, insya-Allah ada hikmahnya.'' Kata-kata seumpama ini harus dipuji. Ia menandakan kefahaman terhadap hakikat kehidupan sebagai satu ujian. Orang yang redha dengan ketentuan Tuhan dalam kehidupannya merupakan orang yang baik amal perbuatannya.

Sifat redha dengan ujian kehidupan ini tidak akan lahir dalam diri seseorang melainkan setelah ia memahami segala yang dimilikinya adalah pinjaman daripada Allah semata. Kehidupan ini juga merupakan medan ujian yang boleh datang pada bila-bila masa. Keterbukaan hati dan kesediaan jiwa menghadapi kemungkinan-kemungkinan ini adalah faktor penting bagi kekuatan jiwa dalam menghadapi sebarang ujian.

Unsur-unsur ini pula hanya lahir daripada keimanan yang kukuh terhadap keTuanan Allah dan kehambaan seorang manusia. Dalam waktu sama, tidak ramai yang memahami bahawa ujian hidup tidak hanya datang dalam bentuk musibah. Ujian hidup juga pada hakikatnya datang dalam bentuk kesenangan dan kemewahan hidup. Kelekaan dalam kemewahan sehingga mengabaikan kehidupan akhirat merupakan kegagalan dalam berhadapan dengan ujian ini. Kegagalan ini tidak melayakkan seseorang itu digolongkan di dalam kumpulan yang terbaik amal perbuatannya, sebagaimana dinyatakan dalam firman Allah s.w.t di atas tadi.

Setelah memahami kehidupan sebagai satu ujian, bagaimanakah pula memahami ujian kematian. Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud Kami (Allah) pasti akan menguji kamu dengan ketakutan, kelaparan, kekurangan hasil kekayaan, kehilangan jiwa (kematian) dan kekurangan makanan. Dan sampaikanlah Khabar gembira pada orang-orang yang sabar. (Al-Baqarah : 155). Dalam firman Allah ini, kematian atau kehilangan jiwa dinyatakan sebagai satu ujian.

Kematian atau kehilangan jiwa yang disebutkan di dalam ayat tersebut dikaitkan dengan sifat sabar. Allah menyeru agar Rasulullah s.a.w. menyampaikan khabar gembira bagi orang-orang yang sabar. Seruan ini menandakan ujian-ujian yang telah dinyatakan, termasuk ujian kematian merupakan perkara besar yang menuntut kesabaran dalam jiwa insan yang menghadapinya.

Kesabaran dalam menghadapi kematian orang yang disayangi bukanlah perkara mudah yang mampu dilakukan oleh semua orang. Menghadapi hari-hari yang mendatang tanpa orang tersayang merupakan cabaran besar. Kesunyian, kekosongan jiwa daripada belaian kasih, kehilangan perhatian daripada orang yang tersayang dan kerinduan yang memuncak boleh menyebabkan seseorang menjadi gila. Bayangan-bayangan sewaktu bersama amat sukar dilupakan. Kehadiran yang pergi dalam bentuk bayangan-bayangan yang hidup di depan mata sering datang bertamu dan amat sukar dihilangkan.

Bersifat sabar

Oleh yang demikian, mereka yang redha, bersifat sabar dan tenang dalam menghadapinya, selayaknya diberi khabar gembira dan diiktiraf sebagai mereka yang terbaik amal perbuatannya.

Namun demikian, kesabaran dalam menghadapi situasi ini bukanlah bererti tiadanya kesedihan dan terhalangnya air mata. Rasulullah s.a.w. juga menangis ketika kematian puteranya. Apabila ditanya para sahabat Kenapa baginda menangis sedangkan baginda melarang meratapi kematian. Rasulullah s.a.w. menjawab Air mata itu bukti rahmat yang telah diletakkan Allah dalam hati (perasaan) hamba-Nya. Sesungguhnya Allah merahmati (kasih) terhadap hamba-Nya yang belas kasih sesamanya. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Dari sudut yang lain, memahami kematian sebagai satu ujian adalah iktibar yang dapat diambil daripada sesebuah peristiwa kematian. Peristiwa-peristiwa kematian seringkali diceritakan oleh Rasulullah s.a.w. di dalam banyak hadis, antaranya yang terkandung di dalam sebuah hadis sahih riwayat Ibn Majah dan al-Baihaqi yang bermaksud :

Para malaikat turun mendatangi orang-orang yang sedang berhadapan dengan sakaratulmaut. Jika orang itu soleh, maka malaikat berkata. Keluarlah anda wahai roh baik yang berada di dalam tubuh yang baik. Keluarlah dalam keadaan terpuji. Bergembiralah menerima ketenangan, rezeki dan menemui Tuhan yang redha dan tidak murka.

``Ungkapan itu terus diulang-ulang hingga roh itu keluar. Kemudian roh dibawa naik ke langit. Pintu langit dibukakan untuknya dan ditanya, ``Roh siapa ini?'' Malaikat menjawab, ``Polan ibn Polan.'' Lalu dikatakan, ``Selamat datang wahai roh baik yang berada di dalam tubuh yang baik. Masuklah dalam keadaan terpuji. Bergembiralah menerima ketenangan, rezeki dan menemui Allah yang redha kepadamu dan tidak murka.'' Ungkapan itu terus diulang-ulang hingga roh sampai di langit yang ketujuh.

Azab

``Sebaliknya, apabila orang itu jahat, maka malaikat akan berkata, ``Keluarlah anda, wahai roh jahat dan berada di dalam tubuh yang jahat. Keluarlah dalam keadaan terhina. Rasakan azab berupa minuman daripada air yang sangat panas dan air yang tersangat sejuk dan banyak lagi azab lain yang seumpama itu.'' Ungkapan itu diulang-ulang hingga roh keluar. Kemudian roh dibawa naik, dimintakan untuk dibukakan pintu langit baginya, lalu ditanya ``Roh siapakah ini? DiJawab roh si Polan.'' Dikatakan kepadanya, ``Tidak ada ucapan selamat datang kepada roh jahat dan berada di dalam tubuh yang jahat. Kembalilah pulang dalam keadaan hina!'' Pintu-pintu langit tidak dibuka untuknya. Ia di usir dari langit dan kemudiannya masuk ke kubur.''

Peristiwa-peristiwa kematian yang diceritakan oleh Rasulullah s.a.w. ini tentunya bertujuan agar ia diambil iktibar oleh umat Islam. Peristiwa-peristiwa kematian ini menjadi ujian kepada mereka yang mengetahui agar menyediakan bekalan untuk berhadapan dengan-Nya.

Oleh IFZAM KHALIL

0 comments: